Fox News settles Dominion’s defamation lawsuit for $787.5 million over election conspiracy theories just as the trial is about to start

13 Min Read
tucker carlson looking like he ate a lemon

Fox News hosts Tucker Carlson.Chip Somodevilla/Getty Images

  • Fox News settled Dominion’s defamation lawsuit over election conspiracy theories for $787.5 million.

  • The litigation has already spilled Fox’s secrets into the open.

  • Fox still faces a major legal threat from Smartmatic, another election technology company.

WILMINGTON, Delaware โ€” Fox News settled Dominion Voting Systems’s blockbuster defamation lawsuit just as it was about to go to trial, agreeing to pay it $787.5 million.

“The parties have resolved this case,” Delaware Superior Court Judge Eric M. Davis said in court Tuesday afternoon.

Davis, who has been presiding over the case, previously decided to push back the start of the case one day, giving lawyers for both sides an extra day to devote to settlement discussions.

The settlement is a victory for the Dominion, which no longer has to contend with the prospect of grueling appeals even if it had won at trial.

But it also means that Fox News’s many detractors won’t get to see the right-wing media network’s biggest executives and stars โ€” including Rupert Murdoch, Tucker Carlson, and Sean Hannity โ€” grilled on the witness stand.

In a press conference after Davis announced the settlement, Dominion CEO John Poulos criticized Fox for broadcasting lies about the company.

“Fox has admitted to telling lies about Dominion that caused enormous damage to my company, our employees, and the customers that we serve. Nothing can ever make up for that.”

“We acknowledge the Court’s ruling finding certain claims about Dominion to be false,” a Fox spokesperson said in an emailed statement. “This settlement reflects FOX’s continued commitment to the highest journalistic standards. We are hopeful that our decision to resolve this dispute with the Dominion amicably, instead of the acrimony of a divisive trial, allows the country to move forward from these issues.”

Settlement talks have been brewing

On Sunday night, Davis pushed back the trial’s start from Monday to Tuesday. Several outlets reported that both sides were in settlement discussions. At the same time, on the court docket, each side slung filings arguing over technical issues that could determine how much Dominion would be able to claim in damages in the trial.

On Tuesday morning, the case still seemed headed for trial as Davis completed jury selection. But he extended their lunch break by two hours as he retreated to his chambers, backing attorneys from both parties to join him โ€” giving rise to more speculation of a settlement.

Dominion first filed its lawsuit against Fox News and its parent company, Fox Corp., in March 2021. It alleged the network defamed it when its hosts Jeanine Pirro, Maria Bartiromo, and Lou Dobbs brought on conspiracy theorist lawyers Rudy Giuliani and Sidney Powell as guests.

Trump hired Giuliani and Powell to challenge his loss in the 2020 election. The two spun a fantastical, false tale claiming Dominion โ€” in cahoots with rival election technology company Smartmatic โ€” rigged the election by switching votes from Trump to now-President Joe Biden.

Rudy Giuliani and Sidney Powell.

Rudy Giuliani and Sidney Powell during a news conference at the Republican National Committee headquarters.AP Photo/Jacquelyn Martin

Fox News hosts, Dominion alleged, either endorsed or didn’t sufficiently push back against those claims when they invited Powell and Giuliani on their shows.

Davis had already ruled it was “CRYSTAL clear that none of the Statements relating to the Dominion about the 2020 election are true,” and that Dominion only had to prove Fox acted with “actual malice” โ€” the legal standard for defamation cases involving public figures. Fox, for its part, claimed it was simply reporting the news and that its broadcasts were protected by the First Amendment.

In brief remarks on Tuesday afternoon, Davis praised the professionalism of attorneys from both Fox and Dominion and the quality of their legal briefs.

“I’ve been on the bench since 2010, and I think this is the best lawyering I’ve ever had โ€” ever,” he said.

Fox News’s secrets have already been spilled

Two years of litigation have already dealt Fox heavy blows.

In court filings leading up to the trial, Dominion shared excerpts from numerous deposits, texts, and emails from Fox’s executives, hosts, and producers. They depicted a newsroom desperately trying to stay on Trump’s good side while fending off competition from Newsmax, a further-right media network that more sincerely embraced his election lies. Fox News was more interested in protecting its viewership ratings than reporting the news, Dominion argued.

Internal messages showed that Powell shared an email demonstrating his claims of election fraud relied in part on someone claiming to be a time-traveling headless ghost. Carlson, Hannity, Laura Ingraham, and multiple producers all privately believed she had taken leave of her senses, though they didn’t say as much on air and were slow to accept Biden’s electoral victory anyway. People close to Murdoch believed Giuliani, for his part, was frequently drunk. Ingraham called him an “idiot.”

Carlson โ€” the Fox News host with the highest primetime ratings โ€” said in texts that he “passionately” hated Trump and thought him a “demonic force” who still had the capacity to “destroy” the network. He and Hannity tried to get a Fox News reporter fired when she fact-checked Trump on Twitter.

“We are very, very close to being able to ignore Trump most nights,” Carlson wrote as he lost the 2020 election. “I truly can’t wait.”

fox news lawyers dominion case

Representatives of Fox News arrive at the justice center for the Dominion Voting Systems’ defamation lawsuit against Fox News, in Wilmington, Delaware.AP Photo/Julio Cortez

Murdoch had recognized that Fox News’s audience was in Trump’s thrall and said it “would have been stupid” to alienate them. After the January 6, 2021, insurrection at the US Capitol, he said it was time to make Trump a “non-person.”

Throughout this period, Dominion sent Fox 3,600 fact-checking messages, which it said were widely circulated throughout the network. One executive “received Dominion’s fact check so many times that on November 14 he wrote a colleague: ‘I have it tattooed on my body at this point,'” Dominion lawyers wrote in a filing.

After being told that Dobbs ran false information about election fraud on one of his shows, one producer respondent said, “Jesus Christ. Does anyone do a simple fucking google search or read emails?” according to a filing. A top executive said “the North Koreans do a more nuanced show” than Dobbs.

As for airing ads from Mike Lindell โ€” the MyPillow CEO who shared an even more outlandish conspiracy theory about Dominion and Smartmatic than the one pushed by Powell and Giuliani โ€” Murdoch agreed in a deposition that he was happy to take his money.

The case has also been set by late twists. The judge has admonished Fox’s lawyers for withholding certain discovery evidence until right before the start of the trial. And Abby Grossberg, a former producer for Carlson and Bartiromo, alleged that Fox’s attorneys coached her answers in a deposition given for Dominion’s lawsuit.

“They’re activists, not journalists,” Grossberg said of Fox News producers in court filings.

Fox is not out of the woods

The prospect of shareholder lawsuits may complicate any payout to Dominion. One such lawsuit, already working its way through the Delaware Chancery Court, alleges Fox Corp. breached its fiduciary duties by allowing Fox News to broadcast election lies and expose it to litigation from Smartmatic and Dominion.

A settlement, First Amendment experts say, may also make Fox the target of future defamation lawsuits from plaintiffs who believe they’ll get a payout. Murdoch already has a record of settling lawsuits: A Washington Post analysis found his companies paid out nearly $750 million over the past 13 years to settle legal claims, including sexual harassment and hacking allegations.

A potentially greater risk is a case from Smartmatic, which asks for $2.7 billion in damages. That lawsuit, filed in New York state court, also names Giuliani as a defendant. (The company’s lawsuit against Powell is progressing through a court in Washington, DC, for jurisdictional reasons.) Court filings indicate that Smartmatic has drawn on some of the evidence in the Dominion lawsuit for its own case.

“Dominion’s litigation exposed some of the misconduct and damage caused by Fox’s disinformation campaign. Smartmatic will expose the rest,” Smartmatic attorney J. Erik Connolly said in a statement Tuesday. “Smartmatic remains committed to clearing its name, recouping the significant damage done to the company, and holding Fox accountable for undermining democracy.”

Fox News protests

Participants seen holding a banner outside Fox News HQ.Erik McGregor/LightRocket via Getty Images

Dominion and Smartmatic both have a passel of other pending lawsuits against Newsmax and another right-wing media outlet, One America News, as well as a number of conspiracy theorist influencers.

Ahead of the settlement Tuesday, there were some minor signs of drama in the case.

Davis appointed a special master to investigate potential “discovery issues” with Fox News withholding potential evidence in the case. One juror, moments after he was sworn in, said aloud “I can’t do it.” The judge took him aside, excused him, and designated an alternate with the consent of both parties a short while later.

At 8:55 am, five minutes before the day’s court session began, officers escorted out a Fox News spokesperson sitting in the back of the courtroom who had taken a photo and instructed her to delete it. Davis reminded the attorneys and through of reporters seated in the room to abide by his orders for bidding any form of broadcast.

“You have to abide by the official order. If you don’t, there will be consequences,” he said. “It’s not a joke.”

“We have people in the courtroom who are moles,” he added, to loud laughter from the attorneys and nervous chuckles from some journalists.

In the afternoon, after Davis announced the parties reached a settlement, gasps could be heard in the courtroom. Journalists ran outside the courtroom to file their stories.

While Dominion’s team gave a press conference, Fox’s lawyers walked away and declined to comment.

Read the original article on Business Insider

Share this Article
ladangtoto link slot gacor server thailand ladangtoto ladangtoto slot zeus slot thailand slot server thailand ladangtoto link server thailand login ladangtoto ladangtoto terbaru slot pg soft mahjong ways login gacor88 situs slot thailand gacor88 link alternatif slot gacor gacor88 indoslot cara login daftar ladangtoto login ladangtoto ladangtoto ying77 slot link server thailand link alternatif ladangtoto ladangtoto resmi link alternatif ladangtoto 2 ladangtoto login slot server thailand maxwin 66kbet gacor hari ini daftar dewaslot ladangtoto slot mahjong ways 2 gacor slot thailand asli daftar ladangtoto slot idn gacor rtp ladangtoto 66kbet link tergacor slot77 login games online easy win ladangtoto link alternatif akses ladangtoto ladangtoto login resmi ladangtoto2 ladangtoto resmi gacor situs bandar ladangtoto 66kbet starlight princess login ladangtoto resmi bandar togel ladangtoto 66kbet 66kone ladangtoto slot777 gacor slot mahjong ways terbaik ladangtoto rtp maxwin slot gacor mahjong pg soft slot gacor thailand gampang menang 66kbet Link Starlight slot777 Ying77 Slot Zeus Ying77 Anti Rungkad GB777 slot thailand ying77 akun pro link alternatif ok88slot link ok88slot mahjong ways RajaJp Official Fun77toto Terbaru Fox77 Terlengkap Slot Thailand Link Ladangtoto Withdraw Togel Official PGSlot Resmi raja88jp resmi link slot gacor ok88 888slot maxwin slot777 situs slot gacor server thailand ladangtoto bandar togel joker gaming